طراحی کاراکتر بازی اولین ویژگی است که بازیهای ویدیویی را محبوب یا مغضوب بازیکنان میکنند. چه بسا بازیهایی که تنها به خاطر طراحی کاراکتر بازی جذاب از شرق تا غرب دور طرفدار پیدا میکنند و چه بسیار بازیهایی که به دلیل کج سلیقگی در طراحی کاراکتر بازی در بازار شکست میخورند و چوب سرنوشت شوم و زشتی را میخورند که بر اثر بیهنری در طراحی کاراکتر بازی برایشان رقم خورده است.
طراحی کاراکتر بازی رکن رکین برنامههای برندسازی شرکتهای بازیسازی است و این شرکتها پس از سالها تجربهورزی و صرف هزینههای میلیون دلاری، اکنون به خوبی این حقیقت را دریافتهاند که داستان پرکشش و سرشار از هیجان اگر شرط لازم بازیسازی باشد، شرط کافیاش نمیشود.
برای اینکه در جهان بازیها توسط بازیکن به بازی گرفته شویم باید حتما در کنار سناریویی شگفتانگیز، قهرمانانی دورانساز نیز خلق کنیم تا به لطف استادی در طراحی کاراکتر بازی دیده و پسندیده شویم.
طراحی کاراکتر تنها به بازی و سرگرمی خلاصه نمیشود و تأثیر چشمگیر در ترویج و محبوبیت برند دارد، پیشنهاد میکنیم پیش از شروع بحث در مورد طراحی کاراکتر بازی و تأثیر آن در برندینگ، سری به مطلب بلاگ ویرا ورنا با عنوان «چطور با طراحی کاراکتر روی شانههای شخصیتها برند بسازیم؟» بزنید تا اطلاعات ذیقیمتی در مورد چم و خم برندینگ با اتکا به تکنیکهای طراحی کاراکتر بدست بیاورید.
طراحی کاراکتر بازی هم داستانسرایی هم برندسازی؛
برخلاف این تصور که طراحی کاراکتر بازی را یک سر مختص صنعت سرگرمی میپندارد و در دنیای برندینگ وجاهتی برای عرض اندام طراحیهایی که رنگ و بویی از بازی و شادی برده باشند، قائل نمیشود، تاریخ تجارت و تجربههای موفق کسب و کار ثابت کرده است که پشت هر برند موفق طراحی کاراکتر بازی به یادماندنی قرار دارد و برندهایی هستند که پیش از آنکه با نام و نشان تجاریشان شناخته شوند، به لطف کاراکتری مشهور شدهاند که بازی میشوند.
با این مقدمات میخواهیم به دنیای طراحی کاراکتر بازی سر بکشیم، دنیایی که در و دیوارهایش پر شده از تصاویر قهرمان و ضد قهرمانان خارقالعاده و البته از یادنرفتنی که گاهی اوقات بازیکنان و طرفداران را از گهواره تا گور مشغول و مجذوب خود میکنند.
البته این نکته را نیز نباید ناگفته گذاشت که ذکر خیر طراحی کاراکتر تنها در عرصهی برندینگ شنیده نمیشود و طراحی کاراکتر این قدرت را دارد تا بخت دیده شدن تبلیغات را چندین برابر کند، بنابراین اگر شما نیز دغدغهی دیده شدن تبلیغاتتان را دارید و نگران هدرشدن بودجههای تبلیغاتی شرکت خود هستید، حتما به نوشتهی «طراحی کاراکتر کارتونی و بخت دیده شدن در تبلیغات» رجوع کنید تا با جبر و احتمال دیده شدن تبلیغات در سایهی طراحی کاراکتر کارتونی بیشتر و بهتر آشنا شوید.
در ادامه با وبسایت ویرا ورنا همراه باشید تا با سرشناسهای دنیای طراحی کاراکتر بازی و بیشتر آشنا شوید و از شخصیتهایی بخوانید که در کسوت قهرمانی یا ضد قهرمانی برندشان را از فرش به عرش رساندهاند.
طراحی کاراکتر بازی سوپر ماریو و موفقیتی همیشه پایدار!
شاید خود طراحان ژاپنی کاراکتر بازی سوپر ماریو نیز فکرش را نمیکردند که این قارچخور دوستداشتنی که قرار است وظیفهی نجات شاهزادهی رؤیاهایش را در نبرد با بدیها به سرانجام برساند، آنچنان ولولهای در دنیای کنسولهای بازی برپا کند که رکوردهای جدید در فروش بازی به ثبت برسد و نقطهی عطفی در سبک بازیهایی که سکوبازی نامیده میشوند، به وجود آورد. سوپر ماریو نمونهی روشنی از طراحی کاراکتر بازی است که به خلق و پا گرفتن یک برند منجر میشود. چرا که شرکت نینتندو با وجود اینکه تنها در وجود شخصیت سوپر ماریو خلاصه نمیشود اما امروز بعد از گذشت تمام این سالها که از طراحی کاراکتر بازی سوپر ماریو برای شرکت نینتندو میگذرد، حتی فکر آن که برند نینتندو میتوانست بدون وجود این شخصیت دوستداشتنی به حیاتش ادامه دهد به ذهن هیچ فردی خطور نمیکند.
طراحی کاراکتر بازی سونیک، جدال استادکار و خارپشت!
تا قبل از اینکه سونیک خارپشت چُست و چابک از کارگاه ایدهپردازی شرکت سگا بیرون بپرد، سوپر ماریو در صنعت بازی و بازیسازی پادشاهی میکرد و پرطرفدارترین استادکاری بود که شخصیت بازی و برند نینتندو شده بود. اما با معرفی سونیک در سال 1991 میلادی این شخصیت آنقدر محبوب بازیکنان شد که توانست برند سگا را در نبرد پر زد و خورد برندها بالاتر از نینتندو بنشاند و بار دیگر ثابت کند که سرنوشت اقتصادی کسب و کارها تا چه میزان به موفقیت و محبوبیت کاراکترهای آنها وابسته است و چگونه طراحی کاراکتر بازی میتواند برندی را در رقابت با برند دیگر به موفقیتهای خیرهکننده رهنمون کند.
طراحی کاراکتر بازی Halo (هالو) و برندسازی مایکروسافت با بازی؛
کوچک و بزرگ برند مایکروسافت را میشناسند و این کمپانی در عرصهها و حوزههای مختلف از برنامهنوسی گرفته تا فناوری اطلاعات و ارتباطات فعالیت داشته و دارد،اما تمام این رزومهی موفق و ستودنی سبب نشده تا مایکروسافت برای تقویت برندش در بازار و در رقابت با سایر رقبا بیخیال طراحی کاراکتر بازی شود و با این خیال باطل که ویندوز نویسی با طراحی کاراکتر جمع نمیشود از فعالیت در این بازار پر سود و جذاب محروم بماند.
تجربهی موفق بازی هالو در دو دههی گذشته نیز به خوبی نشان داده است که مایکروسافت با ورود به بازار طراحی و ساخت بازی تصمیم اقتصادی کاملا درستی گرفته است و با این کار توانسته تا برند کنسول ایکس باکس را که از زیر مجموعههای شرکت مایکروسافت محسوب میشود به لطف طراحی کاراکتر بازی پر مخاطب، محبوبتر و مشهورتر کند.
طراحی کاراکتر بازی God of War (گاد اف وار) و برندسازی در جدال با اساطیر؛
طراحی کاراکتر بازی فرصت مناسبی را در اختیار برندها قرار میدهد تا از طریق به راه انداختن یک فرنچایز پرطرفدار از فروش هر کالا و محصولی که نام و نشانی هر چند کوچک از کاراکتر طراحی شده برای بازی را با خود دارد، درآمدزایی کنند و سود کسب کنند.
بازی God of War نمونهای موفق در این زمینه محسوب میشود که نشان میدهد چطور میتوان بازی ساخت که کاراکترهای جنگجویش همانطور که دمار از روزگار اساطیر یونانی در میآورند چنان به مذاق مخاطبان خوش بیایند که هر کالایی که یادشان را در خاطر بازیکنان زنده کنند در چشم به هم زدنی در بازارهای آنلاین و آفلاین به فروش برسند.
طراحی کاراکتر بازی The Witcher (ویچر) و برندینگ به وقت هیولاکشی؛
بازی The Witcher نشان داده است که سحر و جادو فقط در دنیای بازی به کار قهرمانان و ضد قهرمانان نمیآید و طراحی کاراکتر بازی نیز خود به مثابه جادویی است که میتواند برندی را برکشد یا کسب و کاری را از صدر پایین بکشد. بازی The Witcher که در زمرهی پروژههای موفق شرکت سی دی پروجکت رد، محسوب میشود، نقشهی راهی است که سفر طراحی کاراکتر بازی را از کنسولهای بازی به صحنهی برندینگ و پس از آن بر روی قاب تلویزیون دنبال میکند.
بازی The Witcher به قدری در طراحی و ساخت بازی، دل از مخاطبان و بازیکنان ربوده است که به تازگی شرکت نتفلیکس با اتکا به طرفداران پر شر رو شور این بازی ساخت سریال تلویزیونی از روی این بازی را کلید زده است تا ثابت کند شهرت کاراکترها به فضای یک بازی ویدیویی محصور نمیماند و نام و نشان برند از رسانهای به رسانهی دیگر سفر میکند.
طراحی کاراکتر بازی Warcraft (وارکرفت) و برندسازی از بازی تا سینما؛
بازی Warcraft با کنسولهای بازی شناخته شد و بر روی پردهی سینما جهانی شد. این جهانی شدن به لطف جهان رنگارنگ شخصیتهای طراحی شده برای این بازی میسر شده است. Warcraft (وارکرفت) از جمله بازیهای ویدیویی است که طراحی کاراکتر در دنیای آن هیچ محدودیتی نمیشناسد و شاهد هستیم که در این بازی نه تنها شخصیتهای بسیاری خلق شدهاند، بلکه سرزمینها و تبارهای گوناگونی نیز در جهانی که وارکرفت خوانده میشوند، سکنی گزیده و زندگی میکنند.
همین گوناگونی در طراحی کاراکترها به شرکت بلیزارد به عنوان تولید کنندهی این بازی کمک کرده است تا بر روی شانههای شخصیتهایی که در دنیای خونین وارکرفت میکشند و کشته میشوند، امپراطوری بنا کند که بتوان با اتکا به قوانین طلایی برندینگ هر جنبندهای که در دنیای وارکرفت حضور دارد را کالا کرد و به قیمتی فروخت.
نوشته طراحی کاراکتر بازی و برندهایی که از فرش به عرش رسیدهاند! اولین بار در کانون تبلیغاتی بین المللی ویرا ورنا. پدیدار شد.
from WordPress https://ift.tt/2zKbDX6
Comments
Post a Comment