Skip to main content

طراحی کاراکتر کارتونی و بخت دیده شدن در تبلیغات؛

طراحی کاراکتر کارتونی فرآیندی گام به گام و چند مرحله‏‌ای است که بدون برداشتن درست گام اولین،‌ به سر منزل مقصودش نخواهد رسید. پس طراحی کاراکتر کارتونی باید با ارائه‎ی توضیحی شفاف از زندگی و زمانه‏‌ی کاراکتر طراحی شده شروع شود و بر مبنای هویتی که از کاراکتر انتخاب شده در ذهن ساخته‌‏ایم، کامل شود.

پیش از شروع بحث پیشنهاد می‎کنیم برای اینکه شناخت بهتری از تأثیر طراحی کاراکتر در برندینگ بدست بیاورید، مطلب وبلاگ ویرا ورنا با عنوان «چطور با طراحی کاراکتر روی شانه‎های شخصیت‎ها برند بسازیم؟» را در این رابطه مطالعه کنید.

طراحی کاراکتر کارتونی و بحرانی از جنس هویت؛

زمینه‎چینی و داستان‌سرایی در مورد زندگی و زمانه‎ی شخصیت‌ها در فرایند طراحی کاراکتر کارتونی آنقدر اهمیت دارد که بهتر است از این مرحله با عنوان تهیه‎ی دستورالعمل یا راهنما در طراحی کاراکتر کارتونی نام ببریم. در هنگامه‎ی جدال «نقش با نقاش» برای طراحی کاراکتر کارتونی این دستورالعمل حکم راهنمایی کاربلد را بازی می‎کند که هنرمند طراح را از جهان پر اضطراب صفحه‎ی سفید بی‎طرحی تا منزل آرامشِ جان‎بخشی،به شخصیتی دوست‎داشتنی رهنمون می‏کند.

احتمالا هیچ طراح کاربلدی را پیدا نخواهید کرد که بدون دسترسی به پس‌زمینه‎ی روشن از هویت کاراکتر و تصویری واضح از آنچه قرار است معرف یک کاراکتر باشد راضی شود تا دست به قلم ببرد و کار طراحی کاراکتر کارتونی را آغاز کند.

طراحی کاراکتر کارتونی و دستاوردی از جنس هویت؛

طراحی کاراکتر کارتونیتدوین یک پس‌زمینه‏‌ی مشخص برای طراحی کاراکتر کارتونی و تألیف آنچه قرار است یک شخصیت باشد به طراح کمک می‎کند تا هنگام شروع کار، تصویر روشنی از سن، جنسیت،‌ سابقه‎ی فرهنگی،‌ ویژگی‎های شخصیتی و نقشی که این شخصیت خاص قرار است در داستان ایفا کند به دست بیاورد.

در ادامه‎‎ی این مطلب با وب‎سایت ویرا ورنا همراه باشید تا ضمن بررسی یکی از نمونه کارهای شرکت تبلیغاتی ویرا ورنا در‌ طراحی کاراکتر کارتونی بیشتر با این فرایند آشنا شوید.

طراحی کاراکتر کارتونی و مشتی نمونه‎ی خروار؛‌

طراحی کاراکتر کارتونیدر این نمونه و با مشاهده‎ی کاراکتر طراحی شده در شرکت تبلیغاتی ویرا ورنا، در همان ابتدای کار و بدون آنکه هیچ نام و نشانی از کاراکتر طراحی شده به گوشمان خورده باشد و تنها با نیم‌نگاهی به سر و وضع این شخصیت،‌ تصویری روشن و گویا از ویژگی‎های اصلی کاراکتر طراحی شده پیدا می‎کنیم،‌ مثلا اینکه کاراکتر ما مردی بلند قامت و رعناست که حدود 35 تا 45 سالی از عمرش بر روی این کره‎خاکی سپری شده است. اسلحه و ادوات نظامی که این شخصیت تنومند بر شانه حمایل کرده است، نشان می‎دهد که با کاراکتری باستانی طرف هستیم که از گذشته‎ها به خیال هنرمند سفر کرده است. نحوه‎ی ایستادن و به افق نگریستن این شخصیت نیز گواه این نکته است که کاراکتر ما جنگجویی فاتح است که انتظار نبردی تازه با پلیدی‎ها را می‎کشد. شاخ‌هایی که از کلاه‎خود قهرمان ما جوانه زده‌‏اند نیز در کار شده‎اند تا هر چه بیشتر سیمایی هراس‌برانگیز به این شخصیت ببخشند تا بدین ترتیب هر جنبده‌‏ای که با کاراکتر طراحی شده روبه‎رو می‎شود،‌ از قبل حساب کار دستش بیاید. البته رنگ‌آمیزی گرم لباس‎های این شخصیت در طراحی کاراکتر کارتونی همان ویژگی است که به آن نیاز داریم تا شخصیت ما را متواضع و اندکی سر به زیر نشان دهد.

طراحی کاراکتر کارتونی و از خیال تا واقعیت؛‌ 

طراحی کاراکتر کارتونیموارد بالا اطلاعاتی سردستی است که با مشاهده‎ی کاراکتر طراحی شده بدست می‎آوریم، ‌اکنون وقت آن رسیده است تا تصوارتمان را از این شخصیت با پس‌زمینه و تاریخچه‏‌ای که برای این کاراکتر کارتونی در نظر گرفته شده است،‌ مقایسه کنیم. برای این کار بهتر است کاراکتر طراحی شده را به حضورتان معرفی کنیم.

در داستان ما پهلوان اسطوره‎ای از سرزمین ایران با خطری جانکاه روبه‎رو شده است که میهن آبا و اجدادی‎اش را مورد تهدید قرار داده است،‌ اژدهای آهنین همان دشمن خونی قهرمان ماست که بار دیگر چشم طمع به خانه و کاشانه‎ی پهلوانمان دوخته است. برای از بین بردن این تهدید خانمانسوز، قهرمان ما سفری آغاز می‎کند تا سر از تن اژدها جدا کند و خانه‎ی آبا و اجدادی‎اش را از دست تطاول اهریمنان نجات دهد.

حالا که با تاریخچه‏‌ی مختصری از زندگی شخصیت قهرمانمان آشنا شدیم این فرصت را در اختیار داریم تا ببینیم عناصر بصری که در طراحی این کاراکتر استفاده شده‎اند تا چه میزان ویژگی‎های فرهنگی و اجتماعی این کاراکتر را نمایندگی می‎کنند. اگر چه تاریخچه‎ای که در شرح حال این شخصیت ارائه شده است،‌ بسیار مختصر و مفید است اما همین تاریخچه‏‌ی مختصر پیش‌زمینه‎ی روشنی از آنچه باید این کاراکتر به آن تبدیل شود را در اختیار طراح قرار می‎دهد.

بی‎تردید از روی همین داستان چند خطی نیز می‎توان صورت‎های متنوعی برای طراحی این کاراکتر در نظر گرفت اما این تنوع ناشی از سلیقه‎های متفاوت و علاقه‎مندی‎های مختلف طراحی است که برای کشیدن این کاراکتر دست به قلم شده است. اما آنچه در این بین نباید از آن غافل شد،‌ راهنمایی است که به صراحت ویژگی‎های این شخصیت را برای طراحی برجسته می‎سازد.

طراحی کاراکتر کارتونی و گام‎های اساسی در خلق هویت؛

طراحی کاراکتر کارتونیدر اولین گام باید توجه داشت که سابقه‏‌ی فرهنگی و جایگاه اجتماعی که برای این شخصیت ارائه شده است از وی قهرمانی می‎سازد که محبوب دل مردم سرزمینش شده است، به همین دلیل نیز این شخصیت باید به شکل جهان پهلوانی ترسیم شود که صدرنشینی و سر به زیری را یکجا دارد. از سوی دیگر این کاراکتر یگانه شخصیت قهرمان داستان ما نیز هست، بنابراین باید سنگینی بار داستان را بر روی شانه‎هایش حمل کند و به خوبی برندی که از دل این داستان ساخته می‎شود را نمایندگی کند. تمام این وظایف،‌ ضرورت خلق شخصیتی را ایجاب می‎کند که کاریزماتیک باشد و آنقدر دوست‌داشتنی باشد که دل هر بیننده‌‏ای را بدست بیاورد. از سوی دیگر این کاراکتر باید کانون اصلی داستانی باشد که قرار است روایت شود و از همین روی باید طراحی کاراکتر کارتونی به شکلی باشد که مخاطب در همان نگاه اول دریابد که یک چنین شخصیتی در چه نوع محیطی زندگی می‎کند و قرار است کدامین دنیا را از شر نیروهای پلیدی نجات دهد.

طراحی کاراکتر کارتونی و ایده‎ئولوژی و فلسفه‎ی داستان؛‌

تهیه‎ی راهنمایی برای طراحی کاراکتر کارتونی تنها به فهرست کردن ویژگی‎های شخصیتی محدود نمی‎شود در این دستورالعمل باید به روشنی از ایده‎ئولوژی داستان و فلسفه‎ی زندگی شخصیت‎ها نیز پرده برداشت. که در مورد مثال ما این ایده‎ئولوژی و فلسفه‎ی زندگی در پیشرفت و بلوغ قهرمان داستان تبلور پیدا می‎کند و جان می‎گیرد. بدین ترتیب با وجود اینکه کاراکتر طراحی شده به شکلی تصویر شده تا خارق‌العاده و قدرتمند جلوه کند، اما باید علاوه بر این ویژگی‌ها کمال‎گرایی را نیز به عنوان فلسفه‏‎ی داستان برای مخاطب بازنمایی کند.

پس علاوه بر تمام موارد بالا هنگام طراحی کاراکتر باید به پیامی که قرار است توسط شخصیت داستان ما به مخاطب منتقل شود نیز توجه داشت، چرا که قهرمان داستان حامل پیامی اخلاقی و آگاهی‌بخش برای مخاطب است و باید فرایند طراحی کاراکتر به گونه‎ای پیش رود تا شخصیت طراحی شده به خوبی از پس انتقال این پیام به مخاطب بربیاید.

این ویژگی را به روشنی می‎توان در طراحی دلنشین‎ترین شخصیت‎هایی که در سینما،‌ انیمیشن و داستان‎های مصور به بازی گرفته شده‎اند نیز مشاهده کرد.

طراحی کاراکتر کارتونی و داستان شنیدنی جک اسپارو؛

طراحی کاراکتر کارتونییکی از کاراکترهای مشهور سینما که دست بر قضا محبوبیت زیادی نیز در بین تماشاچی‎ها دارد، شخصیت جک اسپارو در فیلم دزدان دریایی کارائیب است. نکته‏‌ی جالب اینکه جک اسپارو کاراکتر پیچیده‎‏ای دارد. وقتی احوالات این نقش را از نزدیک بررسی می‌کنیم به نظر می‎رسد که جک اسپارو در عین ساده‎لوحی،‌ رندی‎هایی نیز دارد و بهلول‎وار جان خود را از مهلکه‌‏هایی که گرفتارشان می‎شود، نجات می‎دهد. جک اسپارو معتقد است که دنیا را باید راحت گرفت و این سخت‎گیری‎های ما مردم در مواجهه با دست تقدیر و سوء‌تفاهم‌ها به خاطر اختلاف دیدگاه‌های آدمیان است که زندگی را برای ما سیاه و تباه می‎کند. همین اختلاف نظرهاست که دقیقا هر مرتبه سوءتفاهمی تازه‎ای برای جک اسپارو تدارک می‎بیند و آسودگی و آرامش را حرامش می‎کند.

طراحی کاراکتر کارتونی در انیمه‏‌های ژاپنی و دنیای مارول؛

طراحی کاراکتر کارتونیدر دنیای انیمشن می‎توان برای ارجاع به طراحی کاراکتر کارتونی سراغ ناروتو را گرفت،‌ قهرمان انیمیشن ژاپنی که مدام از همدلی، اتحاد یکپارچگی برای پیروزی در برابر مشکلات سخن می‎گوید.

در داستان‎های مصور مارول، کاراکتر ولورین نمونه‏‌ی موفقی از طراحی کاراکتر پیچیده و جذاب است. قهرمان دوست‎داشتنی که گاهی اوقات مجبور است تا برای نجات جان آدم‎های بی‌گناه دست به اعمال ناپسند نیز بزند. البته ددپول نمونه‎ی دیگری از کاراکترهای جذاب ساخته و پرداخته‏‌ی جهان مارول است که به تماشاگران یادآوری می‎کند که برای قهرمان شدن و محبوب ماندن حتما لازم نیست بهترین و اتو کشیده‎ترین آدم ممکن را انتخاب کرد.

در پایان باید به این نکته اشاره کنیم که تدوین راهنمایی جامع برای طراحی کاراکتر کارتونی به ما در ترسیم کم‌نقص و دلنشین شخصیتی که در ذهن داریم کمک شایانی خواهد کرد. همانطور که در طول این سال‎ها بسیاری از نویسندگان و طراحان با پیروی از این قانون طلایی موفق شده‏‌اند تا به یادماندنی‎ترین و دوست‎داشتنی‎ترین قهرمانان را تقدیم پرده‎ی نقره‎ای سینما یا صفحات رنگارنگ داستان‎های مصور کنند.

امیدواریم این مطلب توانسته باشد اطلاعاتی هر چند اندک در زمینه‏‌ی طراحی کاراکتر کارتونی در اختیار علاقه‏‌مندان این حوزه قرار داده باشد. شما برای طراحی کاراکتر و شخصیت از کدام روش و الگوی خاص پیروی می‎کنید؟‌

نوشته طراحی کاراکتر کارتونی و بخت دیده شدن در تبلیغات؛ اولین بار در کانون تبلیغاتی بین المللی ویرا ورنا. پدیدار شد.



from WordPress https://ift.tt/2N6Z4XA

Comments

Popular posts from this blog

ریبرندینگ یا بازآفرینی برند از طراحی تا خلق؛

طراحی لوگو یکی از عناصر حیاتی در شکل‌گیری هویت بصری هر سازمان و کسب و کاری است، اما ریبرندینگ یا بازآفرینی برند تنها در طراحی لوگو تازه خلاصه نمی‌شود و مدیرانی که تمام هزینه و انرژی سازمان را هنگام ریبرندینگ یا بازآفرینی برند صرف طراحی لوگو جذاب‌تر می‌کنند، به کلی فلسفه‌ی اساسی ریبرندینگ یا بازآفرینی برند را از یاد برده‌اند. ریبرندینگ یا بازآفرینی برند انقلاب یا اصلاح؛ ریبرندینگ یا بازآفرینی برند بیش از آنکه تکاملی تدریجی در حیات ارگانیک و انداموار برند باشد، انقلابی است که زندگی و زمانه‌ی برند را زیر و زبر می‌کند، بنابراین ریبرندینگ مؤثر باید قادر باشد تا گرانیگاه کسب و کار شما را تغییر دهد و نقطه‌ی ثقل تازه‌ای برای بنا نهادن امپراتوری کسب و کارتان در پیش چشمان شما ترسیم کند. با این تفاسیر زمانی که صحبت از ریبرندینگ یا بازآفرینی برند می‌شود، مهم‌ترین نکته هدفی است که از آفرینش مجدد برند در ذهن داریم و نتایج و دستاوردهایی است که قرار است بعد از این بازآفرینی‌ها بدان دست پیدا کنیم، اما متأسفانه برخی از صاحبان کسب و کارها اینگونه تصور می‌کنند که نیازی به ریبرندینگ یا بازآفری...

تبلیغات در اینستاگرام و کار دشوار جلب نظر اهالی اینستاگرام!

اگر صابون تبلیغات در اینستاگرام به تنتان خورده باشد و جزو کسب‌وکارهای کوچک بازار هم باشید،‌ احتمالا با این احساس مواجه شده‌اید که مشغول صحبت با دیوار هستید و در دنیای بی‌کران اینترنت و شبکه‎‌های اجتماعی هیچ بنی بشری پیدا نمی‌شود که دو کلام جواب تبلیغات حساب شما را بدهد. عموما بعد از انتشار تبلیغات در اینستاگرام هیچ مخاطبی راغب به کامنت گذاشتن، نظر دادن و به اشتراک گذاشتن تبلیغات در اینستاگرام نیست. در صورتی که به بازار پر حاشیه‌ی اینلوئنسر مارکتینگ در اینستاگرام علاقه‌مند هستید، پیشنهاد می‌کنیم تا مطلب « اینفلوئنسر مارکتینگ و رقابت اینستاگرام با یوتیوب؛‌ » در وبلاگ ویرا ورنا مطالعه کنید. تبلیغات در اینستاگرام و دسترسی به بازاری 500 میلیون نفری؛‌ البته تبلیغات در اینستاگرام این مزیت را نیز دارد که هر چقدر هم تعداد مخاطبان و دنبال‌کنندگان کسب‌وکار شما در اینستاگرام کم‌تر باشد بازهم هر پست یا تبلیغاتی که در اینستاگرام منتشر می‌کنید، چندتایی لایک خواهد گرفت و مورد پسند  چند نفری از اهالی اینستاگرام قرار خواهد گرفت! کافی است کمی در استفاده از هشتگ نیز تبحر داشته باشید ...

تیزر تبلیغاتی و اصول و فنون جذابیت بصری؛

شرکت تبلیغاتی ویرارونا به پشتوانه‌ی تجربه‌ی چندین و چند ساله در ساخت تیزر تبلیغاتی و همکاری با برند های معتبر در زمینه‌‎ی ساخت و تولید تیزرهای تبلیغاتی ، فهرستی از نکات مؤثر را گردآوری کرده است تا کارفرمایان و آگهی‌دهندگانی که در فکر ساخت تیزر تبلیغاتی برای برند و کسب‌وکار خود هستند با کمک گرفتن از این فهرست خلاصه‌برداری شده، به نتایج مؤثرتری در زمینه‌ی ساخت تیزر تبلیغاتی در سال میلادی در پیش‌رو دست پیدا کنند. در ادامه با وب‌سایت ویراورنا همراه باشید تا با نکات مطرح در ساخت تیرز تبلیغاتی بیش‌تر آشنا شوید؛ تیزر تبلیغاتی و محبوبیت ویدیوی کوتاه؛ با رواج همه‌گیر شدن شبکه‌های اجتماعی عطش آگهی‌دهندگان برای ساخت تیزر تبلیغاتی 30 ثانیه‌ای و یک دقیقه‌ای بیش‌تر و بیش‌تر می‌شود و مخاطبان کم‌حوصله‌ی این رسانه‌های پرطرفدار صاحبان کسب‌وکارها و شرکت‌های تبلیغاتی را مجبور می‌کنند تا برای دیده و شنیده شدن، راه و رسم کم‌گویی و گزیده‌گویی را در پیش بگیرند. نکته جالب در مورد شبکه‌های اجتماعی اینکه هر چه از عمر این رسانه‌های مجازی می‌گذرد، سرعت مرور اطلاعات نیز بر روی این شبکه‌های پرمخاطب بیشتر ...