طراحی کاراکتر کارتونی فرآیندی گام به گام و چند مرحلهای است که بدون برداشتن درست گام اولین، به سر منزل مقصودش نخواهد رسید. پس طراحی کاراکتر کارتونی باید با ارائهی توضیحی شفاف از زندگی و زمانهی کاراکتر طراحی شده شروع شود و بر مبنای هویتی که از کاراکتر انتخاب شده در ذهن ساختهایم، کامل شود.
پیش از شروع بحث پیشنهاد میکنیم برای اینکه شناخت بهتری از تأثیر طراحی کاراکتر در برندینگ بدست بیاورید، مطلب وبلاگ ویرا ورنا با عنوان «چطور با طراحی کاراکتر روی شانههای شخصیتها برند بسازیم؟» را در این رابطه مطالعه کنید.
طراحی کاراکتر کارتونی و بحرانی از جنس هویت؛
زمینهچینی و داستانسرایی در مورد زندگی و زمانهی شخصیتها در فرایند طراحی کاراکتر کارتونی آنقدر اهمیت دارد که بهتر است از این مرحله با عنوان تهیهی دستورالعمل یا راهنما در طراحی کاراکتر کارتونی نام ببریم. در هنگامهی جدال «نقش با نقاش» برای طراحی کاراکتر کارتونی این دستورالعمل حکم راهنمایی کاربلد را بازی میکند که هنرمند طراح را از جهان پر اضطراب صفحهی سفید بیطرحی تا منزل آرامشِ جانبخشی،به شخصیتی دوستداشتنی رهنمون میکند.
احتمالا هیچ طراح کاربلدی را پیدا نخواهید کرد که بدون دسترسی به پسزمینهی روشن از هویت کاراکتر و تصویری واضح از آنچه قرار است معرف یک کاراکتر باشد راضی شود تا دست به قلم ببرد و کار طراحی کاراکتر کارتونی را آغاز کند.
طراحی کاراکتر کارتونی و دستاوردی از جنس هویت؛
تدوین یک پسزمینهی مشخص برای طراحی کاراکتر کارتونی و تألیف آنچه قرار است یک شخصیت باشد به طراح کمک میکند تا هنگام شروع کار، تصویر روشنی از سن، جنسیت، سابقهی فرهنگی، ویژگیهای شخصیتی و نقشی که این شخصیت خاص قرار است در داستان ایفا کند به دست بیاورد.
در ادامهی این مطلب با وبسایت ویرا ورنا همراه باشید تا ضمن بررسی یکی از نمونه کارهای شرکت تبلیغاتی ویرا ورنا در طراحی کاراکتر کارتونی بیشتر با این فرایند آشنا شوید.
طراحی کاراکتر کارتونی و مشتی نمونهی خروار؛
در این نمونه و با مشاهدهی کاراکتر طراحی شده در شرکت تبلیغاتی ویرا ورنا، در همان ابتدای کار و بدون آنکه هیچ نام و نشانی از کاراکتر طراحی شده به گوشمان خورده باشد و تنها با نیمنگاهی به سر و وضع این شخصیت، تصویری روشن و گویا از ویژگیهای اصلی کاراکتر طراحی شده پیدا میکنیم، مثلا اینکه کاراکتر ما مردی بلند قامت و رعناست که حدود 35 تا 45 سالی از عمرش بر روی این کرهخاکی سپری شده است. اسلحه و ادوات نظامی که این شخصیت تنومند بر شانه حمایل کرده است، نشان میدهد که با کاراکتری باستانی طرف هستیم که از گذشتهها به خیال هنرمند سفر کرده است. نحوهی ایستادن و به افق نگریستن این شخصیت نیز گواه این نکته است که کاراکتر ما جنگجویی فاتح است که انتظار نبردی تازه با پلیدیها را میکشد. شاخهایی که از کلاهخود قهرمان ما جوانه زدهاند نیز در کار شدهاند تا هر چه بیشتر سیمایی هراسبرانگیز به این شخصیت ببخشند تا بدین ترتیب هر جنبدهای که با کاراکتر طراحی شده روبهرو میشود، از قبل حساب کار دستش بیاید. البته رنگآمیزی گرم لباسهای این شخصیت در طراحی کاراکتر کارتونی همان ویژگی است که به آن نیاز داریم تا شخصیت ما را متواضع و اندکی سر به زیر نشان دهد.
طراحی کاراکتر کارتونی و از خیال تا واقعیت؛
موارد بالا اطلاعاتی سردستی است که با مشاهدهی کاراکتر طراحی شده بدست میآوریم، اکنون وقت آن رسیده است تا تصوارتمان را از این شخصیت با پسزمینه و تاریخچهای که برای این کاراکتر کارتونی در نظر گرفته شده است، مقایسه کنیم. برای این کار بهتر است کاراکتر طراحی شده را به حضورتان معرفی کنیم.
در داستان ما پهلوان اسطورهای از سرزمین ایران با خطری جانکاه روبهرو شده است که میهن آبا و اجدادیاش را مورد تهدید قرار داده است، اژدهای آهنین همان دشمن خونی قهرمان ماست که بار دیگر چشم طمع به خانه و کاشانهی پهلوانمان دوخته است. برای از بین بردن این تهدید خانمانسوز، قهرمان ما سفری آغاز میکند تا سر از تن اژدها جدا کند و خانهی آبا و اجدادیاش را از دست تطاول اهریمنان نجات دهد.
حالا که با تاریخچهی مختصری از زندگی شخصیت قهرمانمان آشنا شدیم این فرصت را در اختیار داریم تا ببینیم عناصر بصری که در طراحی این کاراکتر استفاده شدهاند تا چه میزان ویژگیهای فرهنگی و اجتماعی این کاراکتر را نمایندگی میکنند. اگر چه تاریخچهای که در شرح حال این شخصیت ارائه شده است، بسیار مختصر و مفید است اما همین تاریخچهی مختصر پیشزمینهی روشنی از آنچه باید این کاراکتر به آن تبدیل شود را در اختیار طراح قرار میدهد.
بیتردید از روی همین داستان چند خطی نیز میتوان صورتهای متنوعی برای طراحی این کاراکتر در نظر گرفت اما این تنوع ناشی از سلیقههای متفاوت و علاقهمندیهای مختلف طراحی است که برای کشیدن این کاراکتر دست به قلم شده است. اما آنچه در این بین نباید از آن غافل شد، راهنمایی است که به صراحت ویژگیهای این شخصیت را برای طراحی برجسته میسازد.
طراحی کاراکتر کارتونی و گامهای اساسی در خلق هویت؛
در اولین گام باید توجه داشت که سابقهی فرهنگی و جایگاه اجتماعی که برای این شخصیت ارائه شده است از وی قهرمانی میسازد که محبوب دل مردم سرزمینش شده است، به همین دلیل نیز این شخصیت باید به شکل جهان پهلوانی ترسیم شود که صدرنشینی و سر به زیری را یکجا دارد. از سوی دیگر این کاراکتر یگانه شخصیت قهرمان داستان ما نیز هست، بنابراین باید سنگینی بار داستان را بر روی شانههایش حمل کند و به خوبی برندی که از دل این داستان ساخته میشود را نمایندگی کند. تمام این وظایف، ضرورت خلق شخصیتی را ایجاب میکند که کاریزماتیک باشد و آنقدر دوستداشتنی باشد که دل هر بینندهای را بدست بیاورد. از سوی دیگر این کاراکتر باید کانون اصلی داستانی باشد که قرار است روایت شود و از همین روی باید طراحی کاراکتر کارتونی به شکلی باشد که مخاطب در همان نگاه اول دریابد که یک چنین شخصیتی در چه نوع محیطی زندگی میکند و قرار است کدامین دنیا را از شر نیروهای پلیدی نجات دهد.
طراحی کاراکتر کارتونی و ایدهئولوژی و فلسفهی داستان؛
تهیهی راهنمایی برای طراحی کاراکتر کارتونی تنها به فهرست کردن ویژگیهای شخصیتی محدود نمیشود در این دستورالعمل باید به روشنی از ایدهئولوژی داستان و فلسفهی زندگی شخصیتها نیز پرده برداشت. که در مورد مثال ما این ایدهئولوژی و فلسفهی زندگی در پیشرفت و بلوغ قهرمان داستان تبلور پیدا میکند و جان میگیرد. بدین ترتیب با وجود اینکه کاراکتر طراحی شده به شکلی تصویر شده تا خارقالعاده و قدرتمند جلوه کند، اما باید علاوه بر این ویژگیها کمالگرایی را نیز به عنوان فلسفهی داستان برای مخاطب بازنمایی کند.
پس علاوه بر تمام موارد بالا هنگام طراحی کاراکتر باید به پیامی که قرار است توسط شخصیت داستان ما به مخاطب منتقل شود نیز توجه داشت، چرا که قهرمان داستان حامل پیامی اخلاقی و آگاهیبخش برای مخاطب است و باید فرایند طراحی کاراکتر به گونهای پیش رود تا شخصیت طراحی شده به خوبی از پس انتقال این پیام به مخاطب بربیاید.
این ویژگی را به روشنی میتوان در طراحی دلنشینترین شخصیتهایی که در سینما، انیمیشن و داستانهای مصور به بازی گرفته شدهاند نیز مشاهده کرد.
طراحی کاراکتر کارتونی و داستان شنیدنی جک اسپارو؛
یکی از کاراکترهای مشهور سینما که دست بر قضا محبوبیت زیادی نیز در بین تماشاچیها دارد، شخصیت جک اسپارو در فیلم دزدان دریایی کارائیب است. نکتهی جالب اینکه جک اسپارو کاراکتر پیچیدهای دارد. وقتی احوالات این نقش را از نزدیک بررسی میکنیم به نظر میرسد که جک اسپارو در عین سادهلوحی، رندیهایی نیز دارد و بهلولوار جان خود را از مهلکههایی که گرفتارشان میشود، نجات میدهد. جک اسپارو معتقد است که دنیا را باید راحت گرفت و این سختگیریهای ما مردم در مواجهه با دست تقدیر و سوءتفاهمها به خاطر اختلاف دیدگاههای آدمیان است که زندگی را برای ما سیاه و تباه میکند. همین اختلاف نظرهاست که دقیقا هر مرتبه سوءتفاهمی تازهای برای جک اسپارو تدارک میبیند و آسودگی و آرامش را حرامش میکند.
طراحی کاراکتر کارتونی در انیمههای ژاپنی و دنیای مارول؛
در دنیای انیمشن میتوان برای ارجاع به طراحی کاراکتر کارتونی سراغ ناروتو را گرفت، قهرمان انیمیشن ژاپنی که مدام از همدلی، اتحاد یکپارچگی برای پیروزی در برابر مشکلات سخن میگوید.
در داستانهای مصور مارول، کاراکتر ولورین نمونهی موفقی از طراحی کاراکتر پیچیده و جذاب است. قهرمان دوستداشتنی که گاهی اوقات مجبور است تا برای نجات جان آدمهای بیگناه دست به اعمال ناپسند نیز بزند. البته ددپول نمونهی دیگری از کاراکترهای جذاب ساخته و پرداختهی جهان مارول است که به تماشاگران یادآوری میکند که برای قهرمان شدن و محبوب ماندن حتما لازم نیست بهترین و اتو کشیدهترین آدم ممکن را انتخاب کرد.
در پایان باید به این نکته اشاره کنیم که تدوین راهنمایی جامع برای طراحی کاراکتر کارتونی به ما در ترسیم کمنقص و دلنشین شخصیتی که در ذهن داریم کمک شایانی خواهد کرد. همانطور که در طول این سالها بسیاری از نویسندگان و طراحان با پیروی از این قانون طلایی موفق شدهاند تا به یادماندنیترین و دوستداشتنیترین قهرمانان را تقدیم پردهی نقرهای سینما یا صفحات رنگارنگ داستانهای مصور کنند.
امیدواریم این مطلب توانسته باشد اطلاعاتی هر چند اندک در زمینهی طراحی کاراکتر کارتونی در اختیار علاقهمندان این حوزه قرار داده باشد. شما برای طراحی کاراکتر و شخصیت از کدام روش و الگوی خاص پیروی میکنید؟
نوشته طراحی کاراکتر کارتونی و بخت دیده شدن در تبلیغات؛ اولین بار در کانون تبلیغاتی بین المللی ویرا ورنا. پدیدار شد.
from WordPress https://ift.tt/2N6Z4XA
Comments
Post a Comment