طراحی مسکات و طراحی کاراکتر سالیان سال است که در تبلیغات برای ترویج هر چه بهتر و بیشتر برندها مورد استفاده قرار میگیرند و برندهای پر سابقهای چون کوکاکولا از طراحی مسکات و طراحی کاراکتر برای ارائهی تصویری دوستداشتنیتر از برند خود به مخاطبان و مشتریان بهرهی فراوان بردهاند.
برخلاف آنچه ممکن است تصور شود، رواج شبکههای اجتماعی در سالهای اخیر نه تنها از ارج و قرب مسکات و کاراکتر کم نکرده است بلکه با بیشتر از هر زمان دیگری بر محبوبیت و شهرت مسکاتها و کاراکترها افزوده است و از این طریق بازار تقاضا برای طراحی کاراکتر و طراحی مسکات را از هر زمان دیگری گرمتر نیز کرده است. شبکههای اجتماعی محبت مسکاتهای شیرین و دوستداشتنی را آنچنان در دل مخاطب و مشتری انداختهاند که این روزها انواع و اقسام کسب و کارها صرف نظر از کوچکی و بزرگی دست به دامان طراحی مسکات و طراحی کاراکتر شدهاند تا چهرهای خواستنیتر از برند و نام و نشان تجاریشان برای مشتری و مخاطب ترسیم کنند.
طراحی مسکات و شخصیتی به نام مسکات؛
مسکات شخصیت یا کاراکتری است که یک برند را زنده میکند و شخصیت میبخشد. در تعبیری ساده از مسکات به عنوان چهرهی ملموس و قابل مشاهدهی هر برند یا کسبوکار تعبیر میشود. مسکات ممکن است هر شخصیت یا کاراکتری باشد از شیئی ثابت و غیر متحرک گرفته تا حیوان و یا حتی کاراکتر یا شخصیتی کاملا خیالی و فانتزی! وظیفهی مسکات سخن گفتن با مشتری و مخاطب در مورد ویژگیها و ارزشهایی است که برند را نمایندگی میکنند.
طراحی مسکات و آگاهیبخشی در مورد برند؛
طراحی مسکات یا طراحی کاراکتر و شخصیت برای یک برند یا کسب و کار ممکن است در نظر برخی از افراد تجمل غیر ضروری به حساب بیاید، اما تجربه نشان داده است که تأثیر مسکاتهای دوستداشتنی در تبلیغات و بازاریابی آنقدر زیاد است که نمیتوان و نباید آن را نادیده گرفت. طراحی مسکات مزایا و فواید زیادی برای هر برند به ارمغان میآورند و از کسب و کارهای خرد و کلان چهره و ستاره میسازند. در ادامه برخی از مزایای طراحی مسکات برای برند را مورد بررسی قرار میدهیم.
طراحی مسکات و آفرینش شخصیت و احساس برای برند؛
بیش از هر امر دیگری انتخاب مسکات مناسب برای نمایندگی یک برند یا کسب و کار، به آن برند خاص در نزد مخاطبان مشتریان چهرهی انسانی میبخشد. احتمالا نیاز به تأکید نداشته باشد که برقراری ارتباط احساسی با مسکات طراحی شده برای یک برند از دلبستن به نام و نشان بدون چهره و بیروح یک کسب و کار به مراتب سادهتر و عملیتر است. برای مثال به خرس قطبی که به عنوان مسکات برند کوکاکالا را نمایندگی میکند، توجه کنید آیا در غیاب این شخصیت شاد و مفرح امکان دوست داشتن برندی بدون روح و صورت ممکن بود؟ جای تردید نیست که هر زمان اجازه دهیم تا مسکات به عنوان چهرهی زندهی برند با مشتریان در ارتباط قرار بگیرد، مهر و محبت برند بیشتر به دل مخاطبان خواهد افتاد.
طراحی مسکات و آگاهیبخشی در مورد برند؛
طراحی هنرمندانهی مسکات و شخصیت برای هر برند یا کسب و کاری امکان شناسایی و تشخیص آن را از سوی مشتریان و مخاطبان به میزان قابل توجهی بالاتر میبرد. روانشناسان عقیده دارند که ما انسانها بیشتر تمایل دارند که از راه دیدن و تماشا کردن یاد بگیرند به همین دلیل نیز تصاویری که از یک برند ارائه میشود، بهتر و بیشتر در حافظهی آدمی تهنشین میشوند.
طراحی مسکات و جاودانگی برند؛
همانطور که در ویژگی قبلی توضیح دادیم طراحی مسکات باعث میشود تا چهرهای ملموس از کاراکتر برند مدام در برابر دیدگان مخاطبان قرار بگیرد و از این طریق امکان شناسایی و تشخیص برند بالاتر برود. طبیعی است هر چه یک برند به مدد طراحی مسکات یا کاراکتر بیشتر دیده شود، بهتر نیز در حافظهی مخاطبان ماندگار و جاودانه میشود. ماندگاری برند به مدد طراحی مسکات در برهههای حساسی که قرار است تغییری عمده در بستهبندی یا رنگآمیزی داشته باشیم، میتوانند بسیار راهگشا باشند ارتباط عاطفی با مشتری را همچنان مانند گذشته حفظ کنند. در چنین شرایطی مشتریان همچنان برند را به خاطر تصویر آشنای مسکات یا کاراکتر آن به خاطر میآورند و با روی باز از تغییرات جدید نیز استقبال میکنند.
طراحی مسکات و جلب توجه مخاطب؛
بررسیهای روانشناسانه نشان میدهند که ما انسانها به گونهای برنامهریزی شدهایم تا انسانهای دیگر را جستجو کنیم و با آنها ارتباط برقرار کنیم. به همین دلیل نیز بخش قابل توجهی از کارکرد مغز ما انسانها به شناسایی و تشخیص چهرهی انسانهای دیگر اختصاص دارد. این ویژگی سبب شده است تا هر زمان در سایتی جستجو میکنیم یا مجلهای را تماشا میکنیم با دیدن تصویری از چهرهی انسانی دیگر تمام حواسمان به آن مطلب مصور جلب شود. اگر نگاه چهرهی تصویر شده کالای خاصی را دنبال کند، ما نیز ناخودآگاه به تبعیت از نگاه وی نگاهمان را به سمت کالای مورد نظر معطوف میکنیم. در طراحی مسکات نیز میتوانیم از این ویژگیهای روانشناختی بهره ببریم و مسکات یا کاراکتر را دقیقا در محلی قرار دهیم که توجه مخاطب و مشتری را به سمت کالا و خدمات مورد نظر ما جلب کند.
طراحی مسکات و انعطافپذیری برند؛
با طراحی مسکات جذاب و مشتریپسند این امکان را برای برند و کسب و کار خود ایجاد میکنید تا از مسکات و کاراکتر مورد نظر بر روی بستهبندیهای مختلف و در رسانههای گوناگون استفاده کنند. یک مسکات دوستداشتنی یا کاراکتری محبوب جان میدهد برای اینکه به بهانههای مختلف به صور گوناگون مورد استفاده قرار بگیرد و به شکل استیکر، پاکت بستهبندی، کارت پستال و یا حتی در پستهای شبکههای اجتماعی در برابر چشمان مشتاق مخاطبان عرضه شود.
در پایان باید به این نکتهی کلیدی توجه داشته باشید که طراحی مسکات و کاراکتر همواره تأثیر ماندگارتری بر روی مخاطب و مشتری بر جا خواهد گذاشت.
منبع وبسایت wearemarvellous.com ؛
نوشته طراحی مسکات رمز ماندگاری برند در دیدگان مشتری؛ اولین بار در کانون تبلیغاتی بین المللی ویرا ورنا. پدیدار شد.
from WordPress http://bit.ly/2BAtk96
Comments
Post a Comment