Skip to main content

تبلیغات نامحسوس یا جای‌گذاری محصول چیست؟

تاریخچه‌ی تبلیغات نامحسوس به سال 1927 میلادی باز می‌گردد و برای اولین بار قبل از لشگرکشی هیتلر در جنگ جهانی دوم بود که شرکت تبلیغاتی خوش‌ذوقی به این فکر افتاد تا نام برندی را سر صحنه‌ی فیلمبرداری جا بیندازد، تا از طریق تبلیغات نامحسوس دل و ذهن مخاطب را به تسخیر برند خود در بیاورد.

تبلیغات نامحسوس یا جای‌گذاری محصول در گذر زمان؛‌

تبلیغات نامحسوسبدین ترتیب کارخانه شکلات‌‌سازی هرشی سر صحنه‌ی فیلم Wings یکی از قالب‌های خوشمزه‌ی شکلاتش را هوشمندانه بازی داد تا در ذهن مخاطب بدون آنکه بداند و آگاه باشد، برای برندش جای‌گذاری محصول انجام دهد. از بخت خوش فیلم Wings در همان سال‌ها برنده‌ی جایزه‌ی اسکار شد و پایان خوشی را برای اولین تبلیغات نامحسوس در زمینه‌ی جای‌گذاری محصول برند هرشی رقم زد.

فیلم‌های سینمایی چه اسکاری باشند و چه نباشند، یکی از بهترین تریبون‌ها برای تبلیغات نامحسوس و جای‌گذاری محصول برای برندها هستند. کافی است به حضور برند رولکس در فیلم سینمایی اوشن 11، ‌ریبن در فیلم تجارت پر خطر یا نایک در فیلم بازگشت به آینده و فدکس در فیلم دورافتاده نگاه کنید، در تمام این مثال‌ها تبلیغات نامحسوس و جای‌گذای محصول هنرمندانه از هر برند خاطره‌ای سینمایی آفریده است که از زمین تا آسمان با تبلیغات دل‌آزاری که در وسط فیلم‌ها پخش می‌شوند،‌ فرق می‌کند.

تبلیغات نامحسوس یا جای‌گذاری محصول تنها به نفع تبلیغ‌دهندگان و برندها نیست و همانقدر که به شناخته شدن هر چه بیشتر برند کمک می‌کند، منابع مالی مورد نیاز هنرمندان برای ساخت یک اثر سینمایی را نیز در اختیار تهیه‌کننده و کارگردان قرار می‌دهد.

تبلیغات نامحسوس یا جای‌گذاری محصول در تعریفی ساده؛

تبلیغات نامحسوساین روزها تبلیغات نامحسوس و جای‌گذاری محصول بیشتر با دنیای سلبریتی‌ها و اینفلوئنسر مارکتینگ پیوند خورده است. شاید تبلیغات نامحسوس با کمک اینفلوئنسرها با جای‌گذاری محصولی که از حضور سینمایی برندها در خاطر داشتیم، تفاوت‌های داشته باشد، اما همچنان نتیجه یکسان است، دیده شدن و شناسایی مؤثرتر برند!

بنابراین فرقی نمی‌کند که برندتان به طرز نامحسوسی در فیلمی سینمایی بازی داده شود یا اینکه در صفحه‌ی اینستاگرام یک اینفلوئنسر جای‌گذاری شود. در هر دو صورت برندی که سفارش تبلیغات نامحسوس و جای‌گذاری محصولش را داشته است،‌ فروش بیشتری بدست خواهد آورد و طرفداران پرتعدادتری جذب خواهد کرد.

در تعریفی دانشگاهی و شسته رفته از واژه‌ی تبلیغات نامحسوس یا جای‌گذاری محصول می‌توان این شیوه را اینچنین تعریف کرد:‌

«تبلیغات نامحسوس یا جای‌گذاری محصول تکنیکی تبلیغاتی است که کسب و کارها به منظور ترویج محصولات و خدماتتشان از طریق نمایش در فیلم‌های سینمایی، برنامه‌های تلویزیونی، موزیک ویدیوها و یا هر محتوای سرگرم‌کننده‌ی دیگری از آن استفاده می‌کنند.»

تبلیغات نامحسوس یا جای‌گذاری محصول به هر شرایطی اطلاق می‌شود که در آن برند یا کسب و کاری برای دیده شدن محصول یا برندش بر روی پرده‌ی سینما، صفحه‌تلویزیون و تریبون‌هایی از این دست مبلغ مشخصی را بپردازد.

تبلیغات نامحسوس یا جای‌گذاری محصول و هنر سینما؛

تبلیغات نامحسوساین روزها حضور نامحسوس برندها در فیلم‌های سینمایی صنعت پرسودی شده است و گردش مالی چندین و چند میلیون دلاری به همراه دارد. به عنوان مثال تنها انتظار می‌رود تا در کشور ایالات متحده تا پایان سال 2019 میلادی حدود 12 میلیارد دلار صرف تبلیغات نامحسوس یا جای‌گذاری محصول شود. بودجه‌ی تبلیغاتی که در مقایسه با سال 2012 میلادی بیش از دو برابر افزایش نشان می‌دهد.

جدا از بودجه‌ی هنگفتی که صرف ترویج نامحسوس برندهای مختلف در سینما و تلویزیون می‌شود، پژوهش‌های میدانی نشان می‌دهند که این شیوه از تبلیغات در عمل بسیار موفق هستند و بیش از نیمی از مخاطبان به آنچه در دستان هنرپیشه‌ی محبوبشان می‌بینند یا از زبان وی می‌شنوند، اعتماد دارند. در کنار این آمار امیدوارکننده،‌ 49 درصد از پرسش‌شوندگان در این تحقیقات اظهار داشته‌اند که تمایل دارند کالا یا خدماتی را که با شیوه‌ی جای‌گذاری محصول شناخته‌اند، از بازار خریداری کنند.

تبلیغات نامحسوس یا جای‌گذاری محصول،‌ مزایا و معایب؛‌

تبلیغات نامحسوسجا دادن یک برند یا محصول در اثنای داستان یا ماجرای یک فیلم همانقدر که می‌تواند تأثیرگذار باشد، ممکن است خطرناک و پر از ریسک باشد. در ادامه با وب‌سایت ویرا ورنا همراه باشید تا با دستچینی از مزایا و معایب تبلیغات نامحسوس و جای‌گذاری محصول بیشتر و بهتر آشنا شویم:‌

فواید تبلیغات نامحسوس یا جای‌گذاری محصول:

هدف‌گذاری مؤثرتر:‌ این تکنیک به تبلیغ‌دهنده امکان می‌دهد تا نظر مخاطبانی را که از تبلیغات سنتی گریزان شده‌اند به خود جلب کند.

به حداقل رساندن خطر دیده نشدن:‌ برخلاف شیوه‌های سنتی در تبلیغات که هر زمان مخاطب می‌تواند از دیدن تبلیغ چشم‌پوشی کند،‌ تبلیغات نامحسوس و جای‌گذاری محصول این مزیت را دارد تا بدون آنکه مشتری را آزار دهد،‌ پیش چشمانش ظاهر شود و امکان پرهیز از آن نیز وجود نداشته باشد.

جلب توجه کامل مخاطب: ‌زمانی که یک برند مطابق سناریو و فیلمنامه‌ای مشخص در یک فیلم یا سریال بازی داده شود، به راحتی می‌توان صحنه را از حضور مواردی که ممکن است حواس مخاطب را به خود پرت کنند، خالی کرد و تمام توجه بیننده را از آن برند و تبلیغ کرد.

افزایش میزان اثربخشی:‌ با توجه اینکه مخاطب در آرامش خیال و با کمال میل به دیدن فیلم و سریال مشغول است، پیام تبلیغاتی که در این حالت دریافت می‌کند را سریع‌تر و راحت‌تر درک می‌کند.

تأثیر همنیشن خوب:‌ کنار هم قرار گرفتن نام برند و هنرپیشه‌ای محبوب یا اینفلوئنسری مشهور کافی است تا خاطر خوش‌تری از برند یا محصول تبلیغ شده در ذهن مخاطب ساخته شود.

ترویج عاری از خشونت:‌ در تبلیغات نامحسوس و جای‌گذاری محصول هر برند و محصولی بدون آنکه اجبار و الزامی باشد برای مخاطب تبلیغ می‌شود و به همین دلیل نیز مشتری با آغوش بازتری از این نوع از تبلیغات استقبال می‌کنند و کم‌تر پیش می‌آید که جای‌گذاری محصول را نوعی تبلیغ به حساب بیاورند.

بهره‌گیری از ایفلوئنسر مارکتینگ در کلاسی برتر:‌ این شیوه از تبلیغات تفاوت چندانی با تبلیغ به سبک اینفلوئنسر مارکتینگ ندارد که این روزها به چشم و چراغ بازار تبلیغات تبدیل شده است،‌ تنها تفاوتی میان تبلیغات نامحسوس و جای‌گذاری محصول با اینفلوئنسر مارکتینگ محسناتی از این دست است که در این شیوه تبلیغاتی برند شما به جای یوتیوب و گوشی موبایل بر روی پرده‌ی سینما نمایش داده می‌شود و در عوض اینفلوئنسرهای فضای مجازی همنشین بازیگران اسکاری می‌شود.

معایب تبلیغات نامحسوس یا جای‌گذاری محصول:

تبلیغات نامحسوسهزینه‌ی بالا: جای تعجب ندارد که این شیوه از تبلیغات به بودجه‌ی زیادی نیاز دارد و برخلاف تبلیغات کلیکی و شیوه‌هایی از این دست با پول و هزینه‌ی اندک میسر نمی‌شود.

کنترل اندک بر فرآیند تولید:‌ برخلاف ساخت تیزر تبلیغاتی که در جریان آن تبلیغ‌دهنده حرف اول و آخر را می‌زند و بر تمام جزئیات پروژه نظارت دارد،‌ در این شیوه‌ی تبلیغاتی خیلی از موارد خارج از حیطه‌ی تبلیغ‌دهنده قرار دارد و به خط داستانی فیلم یا سریال انتخاب شده وابسته است.

پایان باز پروژه:‌ تولیدات سینمایی و تلویزیونی پروژه‌های بزرگ و چند میلیاردی هستند و به همین دلیل نمی‌توان با دقت بالا برای تک تک آن‌ها تاریخ دقیقی مشخص کرد. این موضوع می‌تواند برای برندهایی که تاریخ مشخصی را برای عرضه‌ی محصول یا خدماتشان به بازار درنظر گرفته‌اند، کمی دردسرساز باشد.

ریسک بالا:‌ وقتی بنر تبلیغاتی جواب ندهد یا از تیزر تبلیغاتی استقبال نشود، به راحتی می‌توان بنر ناموفق را از بیلبوردهای شهری پایین کشید یا اینکه از پخش مجدد تیزر تبلیغاتی بدون مخاطب خودداری کرد،‌ در این شرایط احتمالا چند روزی سوءشهرت این شکست با مخاطب همراه خواهد بود و پس از آن فراموش می‌شود. اما شکست در تبلیغات نامحسوس و جای‌گذاری محصول به معنای ماندگاری در اذهان تا سال‌های سال خواهد بود.

تبلیغات نامحسوس یا جای‌گذاری محصول و تجربه‌ی موفق فیلم‌های ترنسفورمرز؛‌

تبلیغات نامحسوسعموما به مجموعه فیلم‌های ترنسفورمرز به عنوان یکی از نمونه‌های درخشان این شیوه از تبلیغات اشاره می‌شود، در صورتی که تمایل دارید تا در مورد شگردهای بازاریابی و تکنیک‌های سینمایی شرکت اسباب‌بازی هاسبرو و کمپانی شورولت در ساخت فیلم‌های سینمایی ترنسفورمرز بیشتر بدانید، می‌توانید با مراجعه به این لینک و مشاهده‌ی پادکست‌ گپ‌دایو در مورد ترنسفورمرز اطلاعات جامعی در این زمینه بدست بیاورید.

منبع وب‌سایت stopad.io ؛‌

نوشته تبلیغات نامحسوس یا جای‌گذاری محصول چیست؟ اولین بار در کانون تبلیغاتی بین المللی ویرا ورنا. پدیدار شد.



from WordPress https://ift.tt/2oVpmBZ

Comments

Popular posts from this blog

ریبرندینگ یا بازآفرینی برند از طراحی تا خلق؛

طراحی لوگو یکی از عناصر حیاتی در شکل‌گیری هویت بصری هر سازمان و کسب و کاری است، اما ریبرندینگ یا بازآفرینی برند تنها در طراحی لوگو تازه خلاصه نمی‌شود و مدیرانی که تمام هزینه و انرژی سازمان را هنگام ریبرندینگ یا بازآفرینی برند صرف طراحی لوگو جذاب‌تر می‌کنند، به کلی فلسفه‌ی اساسی ریبرندینگ یا بازآفرینی برند را از یاد برده‌اند. ریبرندینگ یا بازآفرینی برند انقلاب یا اصلاح؛ ریبرندینگ یا بازآفرینی برند بیش از آنکه تکاملی تدریجی در حیات ارگانیک و انداموار برند باشد، انقلابی است که زندگی و زمانه‌ی برند را زیر و زبر می‌کند، بنابراین ریبرندینگ مؤثر باید قادر باشد تا گرانیگاه کسب و کار شما را تغییر دهد و نقطه‌ی ثقل تازه‌ای برای بنا نهادن امپراتوری کسب و کارتان در پیش چشمان شما ترسیم کند. با این تفاسیر زمانی که صحبت از ریبرندینگ یا بازآفرینی برند می‌شود، مهم‌ترین نکته هدفی است که از آفرینش مجدد برند در ذهن داریم و نتایج و دستاوردهایی است که قرار است بعد از این بازآفرینی‌ها بدان دست پیدا کنیم، اما متأسفانه برخی از صاحبان کسب و کارها اینگونه تصور می‌کنند که نیازی به ریبرندینگ یا بازآفری...

تبلیغات در اینستاگرام و کار دشوار جلب نظر اهالی اینستاگرام!

اگر صابون تبلیغات در اینستاگرام به تنتان خورده باشد و جزو کسب‌وکارهای کوچک بازار هم باشید،‌ احتمالا با این احساس مواجه شده‌اید که مشغول صحبت با دیوار هستید و در دنیای بی‌کران اینترنت و شبکه‎‌های اجتماعی هیچ بنی بشری پیدا نمی‌شود که دو کلام جواب تبلیغات حساب شما را بدهد. عموما بعد از انتشار تبلیغات در اینستاگرام هیچ مخاطبی راغب به کامنت گذاشتن، نظر دادن و به اشتراک گذاشتن تبلیغات در اینستاگرام نیست. در صورتی که به بازار پر حاشیه‌ی اینلوئنسر مارکتینگ در اینستاگرام علاقه‌مند هستید، پیشنهاد می‌کنیم تا مطلب « اینفلوئنسر مارکتینگ و رقابت اینستاگرام با یوتیوب؛‌ » در وبلاگ ویرا ورنا مطالعه کنید. تبلیغات در اینستاگرام و دسترسی به بازاری 500 میلیون نفری؛‌ البته تبلیغات در اینستاگرام این مزیت را نیز دارد که هر چقدر هم تعداد مخاطبان و دنبال‌کنندگان کسب‌وکار شما در اینستاگرام کم‌تر باشد بازهم هر پست یا تبلیغاتی که در اینستاگرام منتشر می‌کنید، چندتایی لایک خواهد گرفت و مورد پسند  چند نفری از اهالی اینستاگرام قرار خواهد گرفت! کافی است کمی در استفاده از هشتگ نیز تبحر داشته باشید ...

تیزر تبلیغاتی و اصول و فنون جذابیت بصری؛

شرکت تبلیغاتی ویرارونا به پشتوانه‌ی تجربه‌ی چندین و چند ساله در ساخت تیزر تبلیغاتی و همکاری با برند های معتبر در زمینه‌‎ی ساخت و تولید تیزرهای تبلیغاتی ، فهرستی از نکات مؤثر را گردآوری کرده است تا کارفرمایان و آگهی‌دهندگانی که در فکر ساخت تیزر تبلیغاتی برای برند و کسب‌وکار خود هستند با کمک گرفتن از این فهرست خلاصه‌برداری شده، به نتایج مؤثرتری در زمینه‌ی ساخت تیزر تبلیغاتی در سال میلادی در پیش‌رو دست پیدا کنند. در ادامه با وب‌سایت ویراورنا همراه باشید تا با نکات مطرح در ساخت تیرز تبلیغاتی بیش‌تر آشنا شوید؛ تیزر تبلیغاتی و محبوبیت ویدیوی کوتاه؛ با رواج همه‌گیر شدن شبکه‌های اجتماعی عطش آگهی‌دهندگان برای ساخت تیزر تبلیغاتی 30 ثانیه‌ای و یک دقیقه‌ای بیش‌تر و بیش‌تر می‌شود و مخاطبان کم‌حوصله‌ی این رسانه‌های پرطرفدار صاحبان کسب‌وکارها و شرکت‌های تبلیغاتی را مجبور می‌کنند تا برای دیده و شنیده شدن، راه و رسم کم‌گویی و گزیده‌گویی را در پیش بگیرند. نکته جالب در مورد شبکه‌های اجتماعی اینکه هر چه از عمر این رسانه‌های مجازی می‌گذرد، سرعت مرور اطلاعات نیز بر روی این شبکه‌های پرمخاطب بیشتر ...